Synthese Two MK. 2 luidspreker:
Dit kan bijna niet beter.
Jarenlang stonden de opvallende luidsprekers van Synthese
uit België bekend als één van de beste dynamische luidsprekers die er te koop waren.
Maar de concurrentie zat niet stil, en het werd steeds minder eenzaam op de hoogte
van Synthese. Dit voorjaar kwam de sympathieke Vlaamse firma met een nieuwe versie
van hun sinds jaren ongewijzigd succesnummer. Kleine en grote veranderingen moeten
zorgen dat Synthese opnieuw tot de onverslaanbare top gaat behoren. Niel
Whiteley-Bolton beluisterde de nieuwe Synthese Two.
Waarom is er een grotere diversiteit en een veel groter
aanbod van luidsprekerontwerpen dan van welk ander hifi-component dan ook? Ik denk
omdat een luidspreker, van alle onderdelen uit een hifi-systeem het grootste aantal
compromissen bevat.
Complex
Om inzicht te krijgen in de complexe problemen van
luidsprekers is het nodig het werkingsprincipe eens nader te beschouwen. Alle
luidsprekerunits (enkele zeer esoterische oplossingen daargelaten) werken met een
bewegende conus. Binnen het frequentiebereik waarin de conus in zijn geheel beweegt,
kan men deze wel vergelijken met een zuiger. Het gedrag van strakke, ronde zuigers
is goed te voorspellen, gedragingen van andere vormen zuigers zijn afleidbaar. Bij
lage frequenties, d.w.z., frequenties waar de diameter van de zuiger klein is in
vergelijking met de uitgezonden golflengte, hangt het uitsralingspatroon af van de plaats
waar de zuiger wordt gemonteerd. Als we aannemen dat de zuiger of een
luidsprekerunit is gemonteerd op een oneindige grote wand, dan is het stralingspatroon in
essentie hemi-sferisch. Dat wil zeggen dat de uitstraling van het totale vermogen
gelijkmatig wordt verdeeld over alle zijden van de wand. Dit geldt in principe
voor elk type conus. Als de zuiger in een afgesloten kast wordt gemonteerd -
een oplossing die vaak wordt beschouwd als de beste benadering van een oneindige wand,
verandert het afstraalgedrag in een meer omni-directioneel patroon. Er treedt dus
een bundeling op, met name op en boven de golflengtes die overeenkomen met de lengte van
het voorpaneel van de kast. Hoe hoger de frequentie, hoe meer de bundeling.
Als de luidsprekerunit wordt opgehangen in een vrije ruimte, zoals bij ribbons of
electrostaten, is het patroon dipoolvormig. Er wordt dan vrijwel geen energie meer
naar de zijkanten uitgestraald, maar louter voor- en achterwaarts. Overigens is het
gedrag van de conus zelf ook van invloed op het richtingsgedrag.
Een luisterkamer heeft een aantal reflecterende oppervlakken
zoals muren, plafonds en vloer, die een aanzienlijk deel van de uitgestraalde energie
weerkaatsen. Als onze luidspreker, in dit geval een gesloten kast, direct tegen een
muur wordt geplaatst, dan zal bij frequenties waar de bundeling van de luidsprekerconus
minimaal is (onder de 200 Hz) de straling naar voren bijna verdubbeld worden door de
reflecties van de naar achteren gestraalde energie. Als de luidspreker op de vloer
wordt geplaatst zal de voorwaartse straling ook bijna verdubbeld worden omdat de
stralingsruimte (de oneindige wand) wordt gehalveerd. Door de luidspreker in de hoek
te plaatsen kan de voorwaartse energie nog eens extra worden verdubbleld door een
aanwezigheid van een zijmuur.
Daarnaast moet ook aandacht worden geschonken aan de invloed
van reflecties die door alle in de kamer aanwezige obstakels, bij de luisterpositie
aankomen even ná het direct signaal ( de vroege reflecties) hebben het grootste effect op
de geluidskwaliteit. Zij vertroebelen het stereobeeld en introduceren kleuring.
Het is uiteraard een bruikbare oplossing om de
frequentiekarakteristieken van de luisterkamers te gebruiken bij het ontwerpen van de
luidspreker. Maar om dit effectief te doen zou voor elke luisterruimte een aparte
luisterspreker ontworpen moeten worden. Daarom geldt als alternatief dat er ook
redelijke resultaten worden behaald door het mechanisch contact tussen de luisterruimte en
de luidspreker te minimaliseren. Dit wordt meestal bereikt door de luidspreker te
minimaliseren. Dit wordt meestal bereikt door de luidsprekers op stevige stand (dus
boven de vloer) te laatsen, en vrij van aangrenzende muren op een afstand van ten minste
60 cm. De drie kritische afstanden tussen luidspreker en vloer, muur en plafond zijn
dan zo dat zij met elkaar in evenwicht zijn en het karakter van een luidspreker niet
ongelijkmatig beïnvloeden.
Groot is goed?
Naast de relatie kamer-luidspreker zijn nog twee aspecten van
belang: het formaat van de kast en het aantal luidsprekers.
Laten we beginnen bij het aantal luidsprekerunits. De
ontwerper die een optimale geluidskwaliteit wil bereiken, gebruikt daarvoor zo min
mogelijk luidsprekerunits. Dat uitgangspunt is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Om effectief lage frequenties te produceren is een groot conusvlak nodig, terwijl
een goede weergave van hoge frequenties juist een kleine conus verreist. Dat maakt
het nodig dat er in een 'compleet' luidsprekersysteem altijd meerdere units aanwezig zijn,
alhoewel de maat van de conus alleen niet bepalend is voor het frequentiebereik.
Factoren als stijfheid en masa van de conus zijn eveneens van grote invloed, en de
keuze van het aantal units wordt waarschijnlijk ook beïnvloed door de kosten.
De ontwerper moet ook de noodzaak te voorzien in een goede gerichte respons
over het gehele frequentieberiek van de luidspreker in acht nemen. Hoe meer units
een luidspreker heeft, hoe complexer het electronisch scheidingsfilter moet zijn. De
frequenties waarop wordt gefilterd en de steilheid van de filtercurve komen zeer kritisch,
en kunnen leiden tot een verandering in het muzieksignaal. Ook het merk en de soort
componenten in een scheidingsfilter zijn onderwerp van discussie. Dus hoe meer
luidsprekerunits er toegepast worden, hoe groter de problemen die overwonnen moeten
worden.
En dan het formaat van de kast. Eén van de
belangrijkste bronnen van kleuring bij de luidspreker, is resonantie van de
luidsprekerkast.
Er geldt: hoe groter de kast, hoe groter de resonanties zijn
- en hoe groter de kleuring. Een ander probleem van grote luidsprekers, is de
reflectie van de luidspreker zelf. De kast is immers zelf ook een object in de
kamer, en reflecteert dus eveneens geluid. Daardoor ontstaat vertroebeling aan de
bron. Niet alleen de luidspreker zelf straalt geluid uit, ook het paneel waarin de
luispreker is gemonteerd gaat meestralen. Deze diffracties nemen toe naarmate het
voorpaneel groter is en de luidsprekerunits zelf links en rechts symmetrisch zijn
geplaatst.
Daarentegen is het grootste nadeel weergave van kleine,
gesloten ruimtes dat de weergave van lage tonen steeds minder wordt naarmate de frequentie
daalt. Een goede en diepe bas is mogelijk bij een kleine luidspreker maar dan zal
het rendement onacceptabel laag zijn. Dit kan niet altijd worden gecompenseerd door
versterkers met meer vermogen omdat de limiet van het vermogen dat de unit aankan al
bereikt wordt voor dat een bevredigend luisterniveau wordt bereikt.
Ondanks al deze problemen zijn er luidsprekers waarin een
interessante set compromissen is gevonden. De modellen van Synthese uit België zijn
daar fraaie voorbeelden van.
Ontwerp
Synthese's benadering van het probleem met de kastgrootte is een
luidsprekerkast te bouwen met twee kasten, een grote 'U'-vormige structuur die overdwars
is gedeeld vormt de baskast. Deze werkt volgens het principe van de transmissielijn,
met de unit aan het eind van een 'been' huist de scheidingsfilter, die kunnen helpen om de
hoeveelheid laag op maat te maken voor specifieke kamers. De luidsprekers zijn
vloerstaand. In het midden van de 'U' hangt de tweede luidspekerkast.
Deze heeft een wat organische vorm. De kast is gemaakt van een akoestisch
traag polymeer met twee naar voren gerichte cylindrische pijpjes, waarin de midrange en de
tweeter zijn gehuisvest. Deze kast hangt aan metalen staven (die hem in staat
stellen te draaien rond en verticale as) in de ruimte tussen de baskamer. Er is geen
voorpaneel als zodanig, de units zijn bijna even groot als de diameter van hun
cilindrische behuizing, waardoor de diffractie vrijwel geëlimineerd wordt. De
kastbouw en afwerking zijn van hoge kwaliteit. De luidsprekers zijn verkrijgbaar in
ivoorwit of zwart. Bi-wiring is standaard aanwezig.
Luisteren
De Synthsese Two werd aangesloten op een Linn Karik / Numeric
CD-speler, de Linn Kairn voorversterker en de Linn LK100 en Denon POA6600 eindversterkers.
Luidsprekerkabels en interconnects waren van Straight Wire. Speciale aandacht
ging uit naar de plaatsing van de luidsprekers, die uiteindelijk werden neergezet op 1,3
meter van de zijmuren en 1,8 meter van de achtermuur. De basunits straalden recht
door de kamer. De binnenste luidsprekers werden zo gedraaid dat hun geluidsbundel
elkaar zo'n anderhalve meter voor de luisterpositie kruisten. Bij de Synthese zit
trouwens een uitstekend handboek dat uitgebreid ingaat op alle aspecten van opstelling en
plaatsing. Het was onmiddellijk duidelijk dat de 'Two's muziek reproduceren op een
zeer hoog niveau, ongeacht de soort singaalbron. De klank is zeer transparant en de
ruimtelijkheid is fabuleus,, ik kan mij bijna niet voorstellen dat er luidsprekerkunits
zijn die het op dit punt beter doen. De plaatsing, voor zover de opname deze
informatie bevat, is holografisch en precies. Met Mitsuko Uchida's opnames van
Mozart Piano Sonata's op Philips bijvoorbeeld, had ik me heel sterk de indruk dat ik
zo op kon staan, rond de piano kon lopen op een afstand blijvend van maximaal 1 meter maar
zonder 'm te kunnen aanraken. De instrumenten zijn preciezer, stabieler en accurater
geplaatst dan bij iedere andere luidspreker die ik me kan herinneren.
De luidspreker is dynamisch zonder oppervlakkig te zijn en
zonder ook vermoeiend te klinken. Het hoog is schoon en helder zonder een spoor van
hardheid of scherpte en is vergelijkbaar met de beste paneelluidsprekers op dit gebied.
Complexere werken zoals de Mardigals 5 en 6 stemmen van Luca Marenzio op Harmonia
Mundi worden helder zonder versluieringen of vermindering van harmonische contrasten.
De kleuring in het middengebied was zoals verwacht, prachtig laag, bijna gelijk aan
de elektrostaten zoals de Quad ESL63's. De basweergave was goed. Uiterst
dynamisch en zeer gedetailleerd, behalve op de laagste frequenties. De helderheid en
definitie bleef goed behouden.
Conclusie
Dit is een werkelijk zeer muzikale en goed gebalanceerde
luidspreker en dankzij de akoestische insteekmodule is hij waarschijnlijk beter te
integreren aan kamers dan veel andere luidspreker. Hij klinkt beter dan wat ik
me herinner van zijn grote broer de One toen ik die ongeveer 4 jaar geleden testte.
Maar ook de Synthese One is recentelijk op een aantal punten verbeterd.
Voor wie belangstelling heeft is een luistersessie zoals altijd aanbevolen, maar je
zou bijna zeggen dat 'ie bij deze Synthese haast achterwege kan blijven. Want de
nieuwe Two is een werkelijk buitengewoon goede luidspreker.
Profiel
Merk en Type |
Synthese Two |
Laagsysteem |
1 weg transmissielijn |
Mid- en hoogsystemms |
2 weg gesloten |
Rendement (1 W / 1 m) |
88 dB |
Impedantie |
nominaal 8 Ohm |
Frequentiebereik |
25 - 25.000 Hz |
Scheidingfrequentie |
250 Hz, 5000 Hz |
Afmetingen |
112 x 24 x 45 cm |
Gewicht |
39 Kg / stuk |
|
|